Med ny butik i centrum vil Annebeth Mortensen også gøre bæredygtighed og genbrug tilgængeligt for plus size-kvinder
Hele 81% af danskerne har inden for det seneste år købt og solgt genbrug. Men imens genbrugsmarkedet boomer afsted, bliver flere af de kurvede kvinder efterladt på perronen. Det vil Annebeth Mortensen forsøge at gøre noget ved med sin nyåbnede tøjbutik.

Annebeth Mortensen opkøber tøj fra private og kvalitetstjekker det hele op til flere gange. Foto af Jens Digmann
Efter butiksåbningen i sidste weekend har Annebeth Mortensen oplevet besøg af alt fra helt unge kvinder i start 20’erne til kunder fra det ældre segment, der skulle have hjælp til at få rollatoren med over dørtærsklen.
Annebeth Mortensen fortæller, at der næsten ikke er nogle muligheder for køb af genbrugstøj til kurvede kvinder på markedet. Det synes hun er synd:
“Jeg har fået mange tilbagemeldinger fra kvinder, der bruger de her størrelser. De fortæller, at de har rigtig svært ved at finde genbrugstøj, de kan passe. De vil rigtig gerne købe genbrug og bakke op om at sænke forbruget, men de har utrolig svært ved at finde det i genbrugsbutikker rundt omkring.”
Det problem forsøger Annebeth Mortensens at finde en løsning på med sin nye butik.
Kvalitetstjek ned til mindste detalje
Alt tøjet er opkøbt fra private, og det hele kvalitetstjekkes af flere omgange af Annebeth Mortensen selv. Hun fortæller, at en stor del af hendes varer faktisk er ubrugte og stadig har prismærke på. På den måde kan tøjet få helt nyt liv og give glæde til nye ejere, mens der samtidig bliver sparet på ressourcerne.i

Her er Annebeth Mortensen i gang med at tjekke en kjole igennem for løse syninger. Foto af Jens Digmann.
Efter Annebeths butiksåbning har hun fået en masse positiv respons fra genbrugsglade plus size-kvinder i butikken og på de sociale medier. Det gør det lige ekstra fedt at møde ind på arbejde, fortæller hun. På nuværende tidspunkt skal butikken kun bestå af Annebeth, men hun har allerede fået tilkendegivelser fra kvinder, der ønsker mere. Hun fremhæver især en kunde, der skrev på Instagram:
“Det der er verdens fedeste ide! Jeg håber, det bliver en landsdækkende kæde.”