Kultur: Drag-queens, bingoplader og mangfoldighed
Dragdronningerne Polly og Martha gentog succesen i Kolding Egnsteater, da et Drag-bingo arrangement vendte tilbage for fulde huse. Teaterdirektør Jakob Tekla Jørgensen glæder sig over succesen.

Det er en onsdag aften i Kolding den anden oktober.
Det er den tid på året, hvor det ikke rigtig er blevet koldt udenfor endnu, men det er heller ikke varmt. Det er den årstid, hvor man ikke helt kan regne ud, hvor meget tøj man skal tage på, inden man cykler på arbejde.
Spændende, ikke?
Men alligevel er det som om, at selv de hvide vægge i sidelokalet på anden sal af Kolding Egnsteater mærker, at noget er under opsejling. Det er her, at aftenens to værter til drag-bingo står og klæder om med rutinerede bevægelser, og de har planer om at gøre aftenen alt andet end helt normal.
Polly the Drag Queen og Martha Mundgodt hedder vært-duoen. Men drag-queen personaerne bliver først sluppet fri, når parykken er på, og sminken er lagt. Her, i sidelokalet på anden sal, er de Martin Sand og Poul Sylvestersen lidt endnu.

Drag-hvad for noget?
Drag-bingo.
Den ærkedanske bankotradition, der leder tankerne hen på 70’erne, brune kakkelborde og teaktræ, kombineres med det bundamerikanske queer-sydstatsfænomen drag-queens. En mere atypisk kombination af kulturer er det nok svært at forestille sig blive ført succesfuldt ud i livet.
Men ikke her i Kolding.
På Kolding Egnsteater er det nemlig ikke første gang, at teateret kan byde gæsterne velkommen til konceptet. Det er nemlig en udsolgt succes for anden gang, og en tredje dato er allerede i bogen. Direktør for Kolding Egnsteater, Jakob Tekla Jørgensen, glæder sig over konceptets succes:
”Vi hørte om, at det havde kørt i Odense, hvor det havde været en stor succes. Jeg synes selv at hele drag-kulturen er mega sjov og så tænkte vi, at vi bare skulle prøve det af. Og det har vist sig at virke, det er ret populært,” siger Jakob Tekla Jørgensen.
Men han havde ikke på forhånd forventet, hvor rivravruskende populært arrangementet ville blive.
”Jeg tænkte nok, at det ville passe godt ind i Kolding, men jeg var overrasket over, at der var udsolgt allerede første gang. Så jeg var rigtig glad for, at det var noget, der fungerede for vores publikum,” siger han.
Drag-duo for fuld udblæsning i Kolding
Teaterets foyer summer af snak, klirrende glas og lyden af bestik mod tallerkener. I aften er rummet fyldt med runde borde dækket med tapas-serveringer og rigeligt fyldte vinglas, hvor gæsterne spiser, mens de venter på, at Polly og Martha indtager den scenen.
Pludselig starter en kombination af dunkende tramper-techno og tysk schlager-musik, mens Polly og Martha vandrer ind på scenen iklædt tyske bierstue-kjoler så kliché, at de ville få selv bartenderne på Heidis Bierbar til at rødme.
”Vi er nogle møgkællinger, når vi står heroppe,” indrømmer Martha overfor publikummet, mens hun hundser drillende rundt med bartenderen.
”Tal for dig selv, so!” Svarer Poul prompte tilbage, og latteren i salen tyder på, at publikum er ved at komme sig over oktoberfest-granatchokket nogle få øjeblikke tidligere.

Stigende popularitet af drag-arrangementer
Polly the Drag Queen, eller Poul Sylvestersen, har været med på den danske drag-scene helt fra starten. Han har været med til at starte landets ældste dragshow, Nattens Dronning på Magasinet i Odense, som kan fejre 30-års jubilæum i år. Martin Sand har også været i gang med hobbyen i omkring 20 år. De peger begge på, at drag-kulturen har ændret sig siden de startede.
Flere og flere har samlet hobbyen op de sidste par år, mens drag har bevæget sig fra subkultur til popkultur. Publikummet har bevæget sig fra et meget dedikeret niche-publikum til, at Hr. og Fru-Danmark i højere grad køber billetter til diverse dragshows. De har også en oplevelse af, at drag-bingo er blevet specielt godt modtaget i Kolding, hvor de tydeligt har kunnet mærke publikummets begejstring fra scenekanten.
Teaterdirektør Jakob Tekla Jørgensen giver også sit bud på, hvad kombinationen af drag-kultur og bingo rammer i Kolding og den provinsielle del af Danmark:
”Drag-kulturen kan være meget camp og ret grov ligesom håndværkerhumor. Derfor tror jeg egentlig, at drag henvender sig til ret mange forskellige slags mennesker. På den måde tror jeg, at drag er en ret god ambassadør for hele LGBT-miljøet, fordi den kan begå sig ret godt i fadølskultur,” siger teaterdirektøren. ”Drag er jo ikke højkultur. Det er camp, komedie, og det er fis og ballade. Banko er forsamlingshus-kultur, og jeg tror, at drag har det godt i et forsamlingshus,” siger han.
Drag er sjov og ballade – men også mangfoldighed og inklusion
Ud over at dragshowet giver solgte billetter og er garant for sjov og ballade, er der også et iboende budskab i at holde et arrangement som drag-bingo for Kolding Egnsteater.
”Jeg synes, vi har i den grad behov for, at mangfoldighedsdagsordenen bliver løftet. Vi er et sted, der også er meget optaget af, at folk kan få lov til at være den, de er. Det er måske det som, drag handler allermest om: At man kan få lov til at være den, man er, og finde en vej til kunstnerisk udfoldelse og at udtrykke sig. Det er lige ind i vores kerneværdier,” siger Jakob Tekla Jørgensen.
Når man spørger aftenens to hovedpersoner om, hvad drag-hobbyen kan, svarer Poul Sylvestersen først og fremmest, at lige så mange drag queens man spørger, lige så mange forskellige svar vil man få. Men også Poul Sylvestersen og Martin Sand nævner mangfoldigheden og det kreative fællesskab som kerneværdier i kulturen omkring drag.
”Når vi laver det her, bidrager vi med noget, der er anderledes, men vi åbner samtidig op for at sige ’Værsgo’, I må godt være en del af os’,” siger Poul Sylvestersen.
”Det er ikke nok at sige, at alle har ret til at være en del af fællesskabet. Alle dem, man ikke bryder sig om, har også ret til at være en del af det. Det er jo ikke ensbetydende med, at man skal være perleveninder, men alle har ret til at være her, uanset hvem de er,” fortæller Martin.
Et umage par
De er spydige, men man mærker også, at de hygger sig, når de står på scenen. Polly og Martha kan ikke helt lukke Poul og Martins venskab ude, for selvom de er nogle bitches, er det tydeligt at mærke deres varme og entusiasme. De gør hinanden bedre. Hvis de var et bankonummer, ville de være nummer 18: Et umage par.
Drag-duoen vender tilbage til Kolding Egnsteater med mere bingo den 27. november.