I Pakhuset på Kolding Havn var flere spændte iværksættere mødt op for at pitche deres idé. Fynske Bank Start Up Lab løber af stablen med ambitionen om at understøtte lokale iværksættere.

Iværksætterne har fire minutter til at pitche deres idé for juryen. Derefter stiller de spørgsmål til oplægget. Foto af Lucas Nielsen.

I det store, lyse lokale sidder tre engagerede jurymedlemmer klar til at lytte til lokale iværksætteres pitch. Iværksætterne træder ind i lokalet med et håb om at komme gennem nåleøjet og videre i iværksætterforløbet Fynske Bank Start Up Lab. På højkant er der præmiepenge, værdifuld sparring og støtte fra succesrige iværksættere, blandt andre Jesper Buch, som selv er fra Koldingegnen.

Tirsdag startede endnu et iværksætteriforløb i Pakhuset. Et relativt nyt koncept, der er drevet af Fynske Bank i samarbejde med Business Kolding sat i værk med målet om at støtte og hjælpe iværksættere til succes.

Vi er afhængig af iværksættere

Idéen om at starte Fynske Bank Start Up Lab kom på baggrund af en kop kaffe og en snak mellem administrerende direktør for Business Kolding, Morten Bjørn Hansen, og Morten Skov, der er regionsdirektør i Fynske Bank og lokalforankret i Kolding. De havde begge en fælles idé om at skabe noget for iværksætterne.

Regionsdirektør Morten Skov mener, det er vigtigt at støtte iværksættere, da vi alle er afhængige af dem.

”Det skaber virksomheder og arbejdspladser. Derudover skaber det international anerkendelse. Vi skal være innovative hele tiden, og det kræver, at vi understøtter iværksætterne, så de får nogle rammer til at kunne udvikle nye ideer og nye ting,” siger han og fortæller, at han føler god opbakning fra det lokale erhvervsliv.

Fynske Bank Start Up Lab er bygget op som en konkurrence, hvor vinderen foruden værdifuld sparring også får 100.000 kr. De iværksættere, der ikke løber med vinderpræmien, vil også have mulighed for at modtage støtte til deres videre arbejde.

Morten Skov fortæller desuden, at Fynske Banks hovedmål med forløbet er at understøtte erhvervslivet i det lokalsamfund, de er en del af.

”Der er naturligvis nogle, der ikke får succes, men der er heldigvis en del, der gør. Og jo bedre, vi kan hjælpe dem igennem det, desto større chance har de for at lykkes,” siger Morten Skov.

Gode rammer er vigtige

To af de iværksættere, der var mødt op i håbet om at blive udvalgt til det videre forløb, er Søren Joachim Bruun og Frederik Højgaard. De er henholdsvis 27 og 25 år gamle.

De beskriver begge Kolding som en god iværksætter-by, da der netop er (netop på grund af) en institution som Business Kolding med flere tiltag, der gavner iværksætteriet.

”Jeg synes, Kolding har nogle gode tilbud til iværksættere, og der er mange selvstændige i byen, der er villig til at hjælpe, hvis man spørger,” siger Søren, der selv er fra Kolding.

Fynske Banks regionsdirektør Morten Skov opfordrer generelt til, at man giver iværksætterne gode vilkår for at turde starte. Han synes, at det ville være godt med endnu flere tiltag.

”Jeg synes, det er vigtigt, at vi skaber nogle rammer, der er så lempelige som muligt for at få iværksætterne i gang. Vi skal ikke gøre adgangsbilletten for dyr, for vi vil jo gerne have, at de tør prøve,” udtaler han.

Print Friendly, PDF & Email