Appen Giv et praj – Kolding Kommune giver borgerne mulighed for at fortælle kommunen om problemer i infrastrukturen.

Tømrer Tim Kruse er på baggrund af et praj i gang med rette på en væltet træpæl. Foto af Bianca Victoria Skjerning.

Hvem har ikke prøvet at falde over en ødelagt fortovsflise? Eller været nødt til at gå på vejen, fordi buskadset dækkede hele fortovet? 

For at få bugt med det, har Kolding Kommune gjort det muligt for borgerne at give dem et praj, så de bliver opmærksomme på problemet og hurtigst muligt kan gøre noget ved det. 

Effektiv løsning gennem borgerinput

Borgerne kan i praksis gå ind i App Store eller Android og downloade Giv et praj – Kolding Kommune. Her kan de tage tre billeder i alt, beskrive problemet og sætte et mærke på et kort, så det er nemt at finde frem til skaden.

”Vi har ikke mandskabet til at køre rundt og tjekke hver eneste gade, vej og sti, så derfor vil vi gerne have borgernes hjælp til det,” fortæller afdelingschefen for trafik, vej og park, Henrik Sandager Nissen. 

Men ifølge ham er det ikke borgernes pligt at fortælle, hvor der er behov for at blive lavet noget. Appen skal i stedet benyttes som en ekstra service, så borgerne hurtigere kan få hjælp, hvis der er brug for det.  

Et praj bliver til en service

Efter at der er blevet givet et praj, skal det vurderes, hvor hurtigt skaden skal laves. 

”Hvis det er noget, der er til fare for trafikanter eller for borgernes ve og vel, så rykker vi med det samme,” fortæller tømrer Tim Kruse. 

Han er generelt glad for ordningen men vil gerne have den justeret. Nogle gange kunne han tænke sig lidt mere information, som gør det lettere at finde problemet. Det er nemlig vidt forskelligt, hvor konkrete borgerne er i deres beskrivelser og billeder. 

”Så er problemet, at hvis man tager et billede og går hjem, så bliver hjemmet lokationen for prajet, hvis man ikke er opmærksom,” fortæller han. 

Flere praj, færre problemer på vejene

Praj-ordningen er en del af den daglige drift i Kolding Kommune. 

”Det er min opfattelse, at det er noget folk kender til, og det bliver mere og mere udbredt. Jo hurtigere folk kan se, at vi handler på det, jo mere får de også lyst til at henvende sig,” fortæller Tim Kruse. 

”Vi reparerer helt bestemt flere huller i asfalten, efter vi har fået Giv et praj,” fortæller Henrik Sandager Nissen. 

Ifølge ham kommer der cirka 4500 praj om året. 

”Vi bliver opmærksomme på flere ting fra borgerne, som er så venlige at fortælle os, når tingene ikke fungerer optimalt.”

Print Friendly, PDF & Email